Se vaikuttaa aina mahdottomalta, ennen kuin se on tehty.

Sekä lähi- että etäopetuksessa on hyvä pitää struktuurit kohdallaan välitunteja unohtamatta. Etäopetus ja etätyö tuovat usein monta ikäluokkaa yhteen. 

”Katso, opetus loikkaa.
Hallitus määräsi sen.
Kohta oppilaat taitaa
ja opetkin oppivat sen!”

Rehellisesti: kuinka moni laulaa rallatteli tuon pienen pätkän mielessään? Kyseessähän on sanamuunnosversio tutusta Katso, kenguru loikkaa –lastenlaulusta, joka on pyörinyt radion soittolistoilla ja lasten toivelauluissa jo vuodesta 1963 lähtien. Ihminen on aina ennustanut tulevaa ja kuvitellut, millaista elämä on 50 vuoden kuluttua. Tuskin kukaan kuitenkaan osasi vuonna 1963 ennustaa aivan tällaista tilannetta eteen tulevaksi, kun peruskoulukin oli vasta suunnitteluvaiheensa alussa.

Hyppäys aivan uuteen opetuksen järjestämisen tapaan tapahtui myös Pukkilassa reilun vuorokauden aikana. Maanantaina 16.3.2020 – mikä muuten olisi ollut mummoni 96. syntymäpäivä – valtioneuvosto määräsi koulut sulkemaan ovensa ”ylihuomenna”. Määräys riemastutti ensin Pukkilassakin useita oppilaita, kunnes totuus selvisi heillekin: opetus ei lopu, se vain toteutetaan eri tavalla. Ja kouluakin pitää käydä ja tehtävistä huolehtia ihan samalla tavalla kuin ”oikeassakin” koulussa. Mutta uskokaa, ei siinä mennyt kuin pari – kolme päivää, kun rehtorin korviin kantautui lasten haaveita takaisin kouluun pääsemisestä. Oppiminen koulussa kun on kuulemma helpompaa kuin yksin kotona.

Ihminen oppii parhaiten vuorovaikutuksessa toisen kanssa. Siksi on tärkeää myös näinä poikkeusoloaikoina, että vuorovaikutus opettajan ja oppilaan välillä säilyy etäisyydestä huolimatta ja että oppilailla on myös mahdollisuuksia pari- ja ryhmätöihin. Wilma ei tätä mahdollisuutta anna eikä siihen taivu, onhan sen funktiokin aivan erilainen kuin oppimisalustoilla. Onneksi se on kuitenkin olemassa, sillä sen kautta kulkevat yhä edelleen kaikkein turvallisimmin ne salassa pidettävät tiedot ja kirjalliset keskustelut, joita kodin ja koulun välillä käydään. Ensimmäisten etäopetusviikkojen aikana on Wilman lisäksi ahkerassa käytössä ollut niin sähköposti, Skype kuin WhatsAppkin, mutta oppilaille, opettajille ja huoltajille ovat tulleet tutuiksi myös Zoom, Teams ja Hangouts - puhumattakaan niistä lukemattomista digipalveluista, joihin oppilaiden tehtävät ohjaavat. Opetus ja oppiminen ovat siis toden totta muuttuneet meidän aikuisten kouluajoista lähtien, eikö vain?

Olemme laittamassa pääsiäisen jälkeen digiloikkaamme turbovaiheen päälle, kun kauan odottamani Google Classroom –palvelu otetaan käyttöön. Opettajat ja ohjaajat pääsevät digitaalisen luokkahuoneen käyttämisen perusopintojen äärelle torstaina 16.4.2020 ja lähtevät sen jälkeen toteuttamaan omaa etäopetustaan kukin omien oppimistavoitteidensa ja aikataulunsa mukaisesti. Classroom kokoaa etäopetuksen järjestämisen yhden palvelun sisään, yhtenäistää reaaliaikaisten etäopetustuntien järjestämisen Google Meet –palvelun kautta ja palvelee tulevaisuudessa monipuolisilla toiminnoillaan myös perinteisempää opetusta ja oppimista.

Nelson Mandela on sanonut: Se vaikuttaa aina mahdottomalta, ennen kuin se on tehty. Vaikka koulu ei koskaan olekaan täysin valmis ja opetuksen kehittäminen on osa arkista työtämme, olen äärimmäisen ylpeä siitä, mitä olemme yhdessä näinä poikkeuksellisina päivinä saavuttaneet. Mahdoton ei ollutkaan mahdotonta ja uudenlaisista opetusjärjestelyistä on tullut osa arkea. Tästä on hyvä jatkaa digiloikkaa turbovaihteella!

Kiitos teille kaikille siitä, että olette ja jaksatte! 
💓 Anne Leppäkoski, rehtori 


Kommentit