Galleria Koivulinna |
Oman kymmenvuotisen valtuutetun urani aikana olen kohdannut
monta kuntatalouden ylä- ja alamäkeä; yleensä mitkään talousennusteet eivät ole
pitäneet paikkaansa, yllätyksiä on tullut vuosi toisensa jälkeen, välillä negatiivisia,
välillä hyvinkin positiivisia. Lähtiessäni kuntapolitiikkaan mukaan meille
pukkilalaisille esitettiin kuntaliitoksen taustaselvitykset, joiden mukaan
kunnan olisi pitänyt tehdä konkurssi jo lähes vuosikymmen sitten. Näin ei ole
käynyt, ja tämä osoittaa ennustamisen suurpiirteisyyden sekä vaikeuden tehdä
viisaita päätöksiä pelkkien talousennusteiden perusteella, on sitten
ennusteiden takana miten päteviä konsulttitoimistoja tahansa. Jopa tärkeimmät
taustatiedon lähteet kuten Verohallinto ja Kuntaliitto voivat erehtyä.
Vuosi 2018 oli taloudellisesti haastava merkittävälle osalle
Suomen kunnista. Verohallinnon ennusteet verotulojen kertymästä menivät pahasti
pieleen. Kunnat suunnittelevat talouttaan pitkälti verohallinnon
ennakkotietojen perusteella. Mm. lomarahojen leikkaukset, kilpailukykysopimus,
maatalouden huono kannattavuus ja suuret veronpalautukset vaikuttivat siihen,
että verotuloja kertyi viime vuodelta kunnille huomattavasti arvoitua vähemmän.
Pukkilassa verotulojen ennakoitua pienempi kertymä vastaa kunnallisverotuksessa
noin kahta prosenttiyksikköä. Samoin sote-menojen ylitys vastaa meillä runsasta
kahta prosenttiyksikköä kunnallisveroon suhteutettuna. Paitsi terveydenhuollon
menot, myös Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän hallinnolliset kulut nousivat
ennakoitua suuremmiksi. Yhteensä alijäämää muodostui runsaat 1,2 miljoonaa
euroa sote-menojen ylityksen ja heikon verotulokertymän takia.
Loppuvuodesta
2018 tullut ennakkotieto alijäämän määrästä oli kuntapäättäjillemme melko tyrmistyttävä,
tulihan sen myötä runsas miljoona enemmän alijäämää kuin talousarviossa oli
arvioitu. Talouden tasapainottamistoimien jälkeen uskoimme, että kuntatalous
olisi vihdoin vakaammalla pohjalla. Jälleen seikat, joihin me itse emme voi
mitenkään vaikuttaa, romahduttivat nämä kuvitelmat. Tämä kertoo kuntatalouden
raadollisuudesta. Omaa henkilökohtaista taloutta pystyy hallitsemaan hyvällä
laskupäällä, mutta kuntien kyseessä ollessa hyvä taloudenhoitokyky ei merkitse
juuri mitään. Kunnat ovat riippuvaisia mm. valtionosuuksista ja kuntayhtymien
taloudesta, joihin emme pysty vaikuttamaan.
Kunnan taseeseen
jää pari miljoonaa ylijäämää. Se on positiivinen asia, mutta se antaa meille
vain aikalisää, ei ratkaisuja taloudellisiin haasteisiin. Jos sote-uudistus
olisi mennyt tällä vaalikaudella läpi, tietäisimme sote-kulujen poistuvan
harteiltamme ja voisimme olla toiveikkaita tulevaisuuden suhteen. Nyt
epävarmuus jatkuu, ja jos tuleva sote-uudistus toteutuu vasta 2023, kuten nyt
on väläytetty, meillä on monta sote-kulujen takia alijäämäisten tilinpäätöstä
edessä.
Viime aikoina on joidenkin
luottamushenkilöiden taholta vaadittu Pukkilan kunnallisverotuksen laskemista
nykytasolta. Tällaiset kannanotot ovat hämmästyttäviä tilanteessa, jossa
kunnallisveron realistiset nostopaineet ovat vähintään kahden, enintään neljän
prosenttiyksikön luokkaa, jotta verotuloilla voitaisiin kattaa käyttötalouden
menot ja poistot. Vaatimukset veroprosentin laskusta vaikuttavat
tarkoitushakuiselta päämäärältä kuntatalouden romahduttamiseksi. Ei näissä
vaatimuksissa ainakaan mitään järkeä ole, tulkitsee niitä miten tahansa kunnan
talouslukujen valossa.
Kunnan oman
palvelutuotannon osalta taloutta on hoidettu vastuullisesti. Tältäkin osin on
kommentoitu, että rahaa tuhlataan holtittomasti. Tätä väitettä en allekirjoita.
Välttämättömät virat on täytetty, ja se on ollut tarpeen, jotta palvelutaso
voidaan säilyttää hyvänä. Palvelujen tuottaminen on kunnan päätehtävä ja siksi
niihin panostaminen on välttämätöntä. Mitään tarpeettomia taloudellisia
satsauksia ei ole tehty. Siten myöskään merkittäviä mahdollisuuksia taloutta
tasapainottaviin leikkauksiin ei ole omaan palvelutuotantoomme mahdollista
tehdä. Satojen tuhansien eurojen säästöjä ei ole mahdollista tehdä opetus-,
sivistys-, varhaiskasvatus-, ruoka- ja siivouspalvelujen ja teknisten
palvelujen kuluja leikkaamalla. Toisaalta lakisääteisten sote-palvelujen
tuottaminen maksaa sen minkä maksaa, eikä Pukkila omalla hyvinvointia
edistävällä työllään pysty sote-kuluihin merkittävästi vaikuttamaan –
vaihtoehtona on Pukkilan paikallisista sote-palveluista luopuminen eli
Hyvinvointikeskus Onnin toimintojen alasajo. Se on meidän ainoa realistinen
mahdollisuutemme karsia sote-kuluja, mutta tuskin kenenkään tahtotila. Ihmisiä
ei voi jättää hoitamatta, esim. Akuutti24:n ja vaativan erikoissairaanhoidon
kulut on vain maksettava. Muistettakoon, että valtiovarainministeriön
laskelmien mukaan Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän taloudessa on 40
miljoonan euron vaje, joka jäsenkuntien tulevaisuudessa tulisi täyttää.
Paineita sote-kulujen merkittävään kasvuun on siis olemassa.
Kunnanvaltuusto
on yhteistuumin hyväksynyt kuntastrategian, jonka tahtotilana on kunnan
luotsaaminen rohkeasti eteenpäin. Tämä tarkoittaa sitä, että heittelevästä
kuntataloudesta huolimatta emme voi jäädä laakereille lepäämään, vaan että
meidän on tehtävä työtä kuntamme elinvoimaisuuden hyväksi myös haastavissa
olosuhteissa. Neljän vuoden ajan elimme talouden tasapainottamisohjelman
kurjuudessa ja kuntamarkkinointi, tonttimarkkinointi ja yleinen kehittämistyö
laiminlyötiin täysin. Tasapainottamisohjelma oli utopistinen sisältäen mm.
kunnantalon ja kirjaston (Koy Säästösuvanto) myynnin, joiden toteutumiseen
kukaan ei uskonut. Vastaavaa ei voida uskottavasti enää tehdä. Neljä vuotta
haaskasimme aikaa puhtaan uskonpuutteen ja tulevaisuuden vision puuttumisen
takia. Vastaavaan ei pidä enää sortua. Harkinnanvaraista valtionosuutta saatiin
tasapainottamisohjelman avulla noin 180.000 euroa, mutta jos mietitään, mitä
kunta on menettänyt neljän vuoden täydellisen halvaannuksen aikana, plussan
puolelle tuskin jäädään.
Pyyhkeen
heittäminen kehään ei kuulu minun toimintatapoihini sen enempää yrittäjänä kuin
kuntapoliitikkonakaan ja niin kauan kuin Pukkilalla on itsenäisenä kuntana elinmahdollisuuksia,
tulen tekemään työtä kuntamme eteen kasvu ja kehittyminen tavoitteena.
Nyt jäämme
odottamaan, mitä ratkaisuja huhtikuussa valittava eduskunta tekee sote- ja
maakuntauudistuksen suhteen. Maakuntahallintoa tuskin koskaan tulee Sipilän
hallituksen esittämässä muodossa. Sote-palvelujen tuottamisvastuu säilynee
kuntayhtymillä. Poistuuko sote-palvelujen rahoitusvastuu kunnilta, näyttää
epävarmalta. Pienten kuntien talous riippuu nyt suurista linjauksista.
Itä-Uusimaa on jäänyt kehityksessä jalkoihin, koska Porvoo-vetoinen maakunnan itäosa
on suhtautunut vihamielisesti koko sote-uudistukseen. Keski-Uudenmaan kunnat
ovat perustaneet jo oman sote-kuntayhtymän. Jos Pukkila ja Myrskylä putoavat
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymästä, olemme todellakin tuuliajolla. Mitään
turvaverkkoa vapaapudotukselle ei ole. Paikallisten sote-palvelujen
ulkoistaminen yksityiselle taholle on vaihtoehtoinen mahdollisuus, mutta
luottamus yksityisten palveluntuottajien kykyyn tuottaa palvelut ja saada palkattua
riittävästi ammattitaitoista henkilökuntaa palvelutavoitteen toteuttamiseen on
kyseenalaista viime aikojen uutisoinnin perusteella.
Koivulinnan
kuuluisa monihaarainen koivu katoaa keskustaajaman maisemasta tänään 15.3.2019.
Muutoksen tuulet puhaltavat. Galleria Koivulinnan vieraat saadaan pelastettua
putoavilta puunoksilta ensi kesän näyttelykaudeksi. Saadaanko kuntatalous sen
sijaan pelastettua puhaltavien myrskytuulien tuholta, selviää kuluvan vuoden
aikana. Sote-myrskyn keskellä Koivulinnan koivun kohtalo on pieni asia. Yli
sata vuotta vanha koivu tuskin välittää sotesta. Koivun osalta kyse on elämän
ja kuoleman taistelusta, eli suuresta asiasta; tuomiosta ei voi enää valittaa,
vain suru ja kaipaus jäävät. Toivokaamme, että Pukkila ei kaadu suuren koivunsa
mukana. Puiden ja sukujen kohtalonyhteys on todistettu mm. omassa suvussani, se
ei ole taikauskoa vaan todellista todellisuutta. Ihminen ja luonto elävät
kohtalonyhteydessä.
Markus Kalliokivi / KESK
kunnanhallituksen puheenjohtaja
Kun tänne ei mahtunut pitkä kirjoitukseni kommenttina Markuksen blogiin otsikolla Paavin aneista ja paviaaneista, niin käykää Kuntapolitiikka-ryhmässä lukemassa! Täällä on jokin mystinen alle 5000 merkin raja...
VastaaPoistaHei! Pahoittelemme merkkirajaa. Emme ole sitä tietoisesti laittaneet, eikä asetuksista löytynyt tälle kohtaa. Lienee jokin Blogspotin oma asetus (?) Laittakaa vinkki, jos tiedätte mistä rajaa saa muokattua. Neuvoa otetaan kiitollisena vastaan! Kiitos Juha sinulle kommentistasti ja toivottavasti Facebookin Kuntapolitiikka-ryhmässä julkaisemasi kirjoitus tavoittaa lukijoita! Ystävällisin terveisin, Viestintä/Pukkilan kunta
VastaaPoista